Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā

Jaunais velosatiksmes infrastruktūras standarts "ar mazām blusām, bet labs"

Attēlam ir ilustratīva nozīme © F64

aunais valsts standarts velosatiksmes infrastruktūrai ir "ar mazām blusām, bet labs", aģentūrai LETA sacīja Latvijas Riteņbraucēju apvienības priekšsēdētājs Viesturs Silenieks.

Viņš norādīja, ka, izstrādājot jauno standartu, pamatā tika domāts par drošas velosatiksmes veidošanu pilsētvidē. "Un ar to vien šis standarts ir labs," sacīja Silenieks.

Viņš pastāstīja, ka pirmais standarts pirms vairākiem gadiem tika taisīts ar domu par velobraukšanu pa šosejām, kur veloceliņš būs kā izolēta zona paralēli ceļam. Taču pilsētai tas nederēja un, veidojot infrastruktūru pilsētā, pašvaldības un būvnieki bieži vien improvizēja, jo daudzas detaļas netika atrunātas.

Šajā dokumentā Latvijas Riteņbraucēju apvienībai standartā ir izdevies ielikt filozofiju. "Nav iespējams visas dzīves situācijas aprakstīt un ielikt standartā. Bet tajā ir principi ar atkāpēm un piemēriem, kas projektētājiem liek domāt un meklēt situācijai piemērotus risinājumus," sacīja Silenieks.

Riteņbraucēju apvienības priekšsēdētājs pastāstīja, ka standartā ir ielikti tādi principi kā drošība, tīklu savienojamība, inženiertehniskie risinājumi un ātrums. "Mēs gan standartā neatļāvāmies ielikt tādu niansi kā apstāšanās reizes uz vienu kilometru. Šis jautājums ir atrunāts Dānijas valsts standartā, nosakot, ka vienā kilometrā var apstāties vidēji 1,25 reizes. Jo ir konstatēts - ja velosipēdistam, veicot kādu ceļa posmu, ir pārāk daudz jāapstājas, ir liela varbūtība, ka viņš brauks ar pārkāpumiem," sacīja Silenieks.

Tāpat viņš norādīja, ka, izstrādājot standartu, ticis domāts par tādu transportlīdzekli kā elektriskie velosipēdi, kuru popularitāte Eiropā strauji aug. "Veloceliņi ir jāveido tā, lai tos varētu droši izbraukt arī ar 25 kilometriem stundā - ātrumu, kāds ir elektriskajam velosipēdam," stāstīja Silenieks.

Silenieks uzsvēra, ka standarts veidots ar domu, lai tas kalpotu cilvēkam.

Uzņēmumā "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) norādīja, ka jaunais standarts noteiks veloceļu, velojoslu un citu ar riteņbraukšanu saistītu infrastruktūras elementu projektēšanas pamata nosacījumus un tehniskos parametrus, kas turpmāk ietekmēs vides plānošanu, projektēšanu un būvniecību līdz pat uzturēšanai.

Paredzams, ka pārvietošanās ar velosipēdiem, jo īpaši pilsētvidē, turpmāk tikai pieaugs, līdz ar to jaunais standarts iet līdzi tām prasībām, ko izvirza augošā velosatiksme, un pirmkārt, drošības ziņā. Standarta mērķis ir radīt tādus apstākļus, lai velosatiksme dabīgi un organiski iekļautos kopējā satiksmē, paredzot vienādu drošības un komforta līmeni visiem satiksmes dalībniekiem.

Standarta izstrādātāji ir ņēmuši vērā labāko no ārzemju pieredzes un prakses. "Jāatzīst, ka tā īstenojums pilnā mērā varētu izpausties vien pēc gadiem, pakāpeniski pielāgojot jau esošo infrastruktūru, kā arī būvējot jaunu," skaidro LVC.

Kā ziņots, standarta izstrādē piedalījās "Latvijas Valsts ceļi", Ceļu satiksmes drošības direkcija, Latvijas Riteņbraucēju apvienība, SIA "Elmāra Daniševska birojs" un Rīgas domes Satiksmes departaments.

Standarts "Velosatiksme" nebūs noteikts kā obligāts, un jebkurš pasūtītājs varēs brīvi noteikt tā piemērošanu. Vienlaikus tas būs vienīgais šāda veida dokuments, kurā ir apkopota citu valstu labākā pieredze un risinājumi un kurā balstīt velosatiksmes infrastruktūras projektēšanu. Jaunais standarts ir nosūtīts Standartizācijas birojam, un paredzams, ka tiks apstiprināts nākamā gada sākumā.

Par jauno standartu informēs arī Rīgas velokonferencē, kas ir lielākais velosatiksmei veltītais ikgadējais ekspertu forums Latvijā. Tā norisināsies 27.novembrī plkst.9 Rīgā, Rātsnamā, Rātsnama laukumā 1.