Ceturtdiena, 16.maijs

redeem Edijs, Edvīns

arrow_right_alt Latvijā

Jaunie fotoradari sāks sodīt no pirmdienas

Teorētiski no pirmdienas – 21. novembra – Latvijā būtu jādarbojas visiem fotoradariem, taču ātruma mērīšanas ierīču piegādātāji arī papildus dotajā termiņā nav spējuši izpildīt iepriekš uzņemtās saistības.

Tomēr jāņem vērā, ka no pirmdienas 15 fotoradari, kas līdz šim darbojās testa režīmā, pāries uz darba režīmu, un tas nozīmē, ka visus ātruma pārkāpējus sodīs. Savukārt sankcijas, ko policija piemēros fotoradaru piegādātājiem, pagaidām nav zināmas.

Slēdzot līgumu ar ātruma mērīšanas ierīču piegādātājiem, tika noteikts, ka visi fotoradari bija jāuzstāda līdz 21. oktobrim. Gadījumā, ja saistības noteiktajā termiņā izpildīt neizdotos, vienošanās paredzēja mēnesi ilgu pārejas laiku. Tomēr jau 10. novembrī firmas informējušas Valsts policiju (VP), ka nespēj laikā izpildīt iepriekš noslēgtās vienošanās.

«Valsts uzturēs tās prasības, kādas bija, noslēdzot līgumu,» norāda Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainārs Latkovskis. Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas deputāts Jānis Ādamsons uzskata, ka problēmas, visticamāk, radījusi iepriekšējā Iekšlietu ministrijas vadība, kas līdz galam nav izrunājusi visus līguma punktus. «Ja līgums ir noslēgts un kāda no pusēm nepilda nosacījumus, tad ir jāuzliek soda nauda, bet acīmredzot tas līgumā nebija tik stingri atrunāts,» saka J. Ādamsons.

Šogad ar četru fotoradaru palīdzību VP konstatējusi 7016 ātruma pārkāpumu un kopumā soda naudās uzlikti 259 260 latu. Vidējā soda naudas summa ir 36 lati, taču pagaidām samaksāti 169 540 latu. Visus 160 fotoradarus plānots ieviest deviņu mēnešu laikā, turklāt joprojām tiks izmantoti arī policijas īpašumā esošie četri fotoradari.

Plānots, ka tuvāko divu gadu laikā tiks uzlabota sistēma, kā Latvija varēs sodīt pārkāpējus, kas Latvijā iebraukuši no ārvalstīm. Nesen pieņemta Eiropas Savienības direktīva par informācijas apmaiņu sodu jomā, un tā jāievieš līdz 2013. gada vidum. Tas nozīmē, ka arī Latvija direktīvas ieviešanas dēļ varētu iegūt iespēju uzzināt ārvalstu transportlīdzekļa īpašnieka reģistrācijas adresi, lai viņam nosūtītu pārkāpuma protokolu.

«Latvijā iebraukt varēs, taču būs jārēķinās, ka būs vadīšanas tiesību aizliegums un atbilstoši, kamēr sods nebūs samaksāts, tiks aizturēta vadītāja apliecība,» saka VP Satiksmes uzraudzības biroja priekšniece Vineta Mistre. Viņa norāda, ka pašlaik vairākām tā sauktajām vecajām Eiropas valstīm ir spēkā īpaši līgumi, pēc kuriem var piedzīt naudas sodus. Arī Latvija domājot par kādas sistēmas ieviešanu vismaz Baltijas valstu līmenī, lai pārkāpējus izdotos saukt pie atbildības.

V. Mistre pēc nesenās vizītes Lietuvā un Igaunijā, kur arī darbojas fotoradari, diskusijās ar kaimiņvalstu kolēģiem secinājusi, ka fotoradaru ieviešana nenozīmē pilnīgu atteikšanos no policijas. Ņemot vērā šo pieredzi, var prognozēt, ka arī turpmāk Latvijā ātrumu mērīs ar rokas radariem, arī policistu skaitu būtiski nesamazinās.