Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Rada klaviatūru cilvēkiem ar invaliditāti

Pelču speciālās internātpamatskolas – attīstības centra direktore Ināra Oļena Samsung skola nākotnei noslēguma pasākumā prezentē izveidoto klaviatūru © Publicitātes foto

Pelču speciālā internātpamatskola - attīstības centrs programmas Samsung skola nākotnei bezmaksas skolotāju apmācību ietvaros sadarbībā ar Elektronikas un datorzinātņu institūtu izveidojusi un notestējusi prototipu klaviatūrai, kas atvērs pasauli daudziem cilvēkiem Latvijā ar garīgās attīstības un kustību traucējumiem.

Kad pirms vairākiem mēnešiem Pelču speciālās internātpamatskolas direktore Ināra Oļena kopā ar kolēģiem iztēlojās savas skolas attīstību tuvākajos gados, viņas sapnis bija optimizēt mācību procesu, izveidojot kaut nelielu, taču digitālu mācību materiālu bāzi. Tad tapa projekts konkursam un iespēja skolotāju bezmaksas apmācības programmā Samsung skola nākotnei pilnveidot skolotāju zināšanas mūsdienu tehnoloģiju jomā. Bet ar to viss tikai sākās!

Satika īstos cilvēkus

«Mums ļoti paveicās, jo apmācību programmas laikā satikām īstos cilvēkus – mūsu aizrautīgo mentoru Pāvilu Jurjānu un tik zinošo Elektronikas un datorzinātņu institūta kiberfizikas sistēmu laboratorijas vadītāju Leo Seļavo. Viņi rosināja mūs paskatīties uz mūsu skolēnu vajadzībām daudz plašāk un drosmīgi nosaukt tās vārdā arī tad, ja kaut ko mainīt šķiet gluži neiespējami,» stāsta I. Oļena.

Vispirms tika veikta izpēte, lai diagnosticētu skolēnu vajadzības, un secināts, ka nepieciešams būtiski palielināt mūsdienu tehnoloģiju pieejamību. «Moderno tehnoloģiju esamība skolā vai mājās vēl nenozīmē, ka tās ir pieejamas ikvienam. Ja lielākajai daļai Latvijas bērnu dators saistās ar aizraujošu pieredzi, izziņas un sacensību garu, tad ir daļa bērnu, kam tas, nolikts tepat līdzās, šķiet neaizsniedzama realitāte,» saka P. Jurjāns, Pelču skolas mentors un uzņēmējs IT jomā.

Varēs uzrakstīt vēstuli mammai

Tā aizsākās Pelču speciālās inernātpamatskolas projekta otrā daļa – ceļš uz specifisku un individualizētu perifērijas ierīču izveidi. Vispirms tika noteikti nepieciešamo palīglīdzekļu veidi un prioritātes, tad sākās laboratorijas darbs. Piecu mēnešu laikā skolas komanda ir paguvusi gan izveidot iecerēto digitālo mācību materiālu bāzi, gan notestēt laboratorijas izgatavoto liela izmēra klaviatūras prototipu. Pavisam tuvā nākotnē šāda klaviatūra mainīs daudzu cilvēku dzīvi. Pieredze un prasmes, ko sniegs moderno tehnoloģiju plašāka pieejamība ikdienā, atvērs pasauli un uzlabos šo cilvēku dzīves kvalitāti – ļauj darboties autonomi, integrēties sabiedrībā.

Piemēram, Pelču speciālās internātpamatskolas audzēknis Kristaps ar jauno tehnoloģiju palīdzību cer sazināties ar draugiem sociālajos tīklos un pierakstīt idejas dziesmām; Laura varēs redzēt taustiņus un uzrakstīt vēstuli mammai; Kaspars – patstāvīgi izpildīt uzdevumus savā mīļākajā priekšmetā – latviešu valodā, Marta – sazināties ar skolotājiem un klases biedriem, bet Madars – uzzināt jaunu informāciju par dzīvniekiem, kuri zēnam ir ļoti mīļi.

Nākotnes plāni

Šobrīd Latvijā ir 59 speciālās izglītības iestādes, kurās mācās vairāk nekā 6000 skolēnu. Daļai no viņiem modernās tehnoloģijas un to iespējas būs pirmatklājums. Līdzīga veida klaviatūras un specializētas datorpeles lieti noderēs arī vispārizglītojošajām skolām, kas realizē iekļaujošās izglītības programmas, un senioriem, kuru iespējas dzīvot patstāvīgu un sociāli aktīvu dzīvi ir ierobežotas.

Konkursa noslēgumā Pelču speciālās pamatskolas veikumu novērtēja arī žūrija, un skolas komanda saņēma Samsung veicināšanas balvu 2000 eiro apmērā. «Skola ir gatava turpināt testēt institūta izgatavotās perifērijas ierīces. Un balva mums ir kā makšķere izsalkušajam, – tā aicina domāt radoši, meklēt idejas un atbalstu arī ārpus skolas un noticēt pat visdrosmīgākajiem risinājumiem,» apliecina I. Oļena.

Turpmāko trīs gadu laikā Pelču speciālā pamatskola plāno digitalizēt visus sākumskolas skolēniem paredzētos mācību materiālus, izveidot metodiku skolēnu vajadzību diagnosticēšanai un jau ikdienā izmantot pirmās individuāli pielāgotās perifērijas ierīces. Projektā tiek iesaistīti arī vecāki – skolas interneta vietnē sākts veidot īpašu vecākiem domātu sadaļu, kurā būs pieejamas instrukcijas un digitāli mācību materiāli bērnu apmācībām mājas apstākļos.

«Būdami veseli, mēs esam vienādi, bet fiziski un garīgi ierobežojumi rada ļoti individuālas vajadzības. Pasaulē ir gan lielas klaviatūras, gan dažādas datorpeles, bet mūsu uzdevums ir radīt viegli piemērojamas un maināmas perifērijas ierīces, kas darītu plašāku pasauli ikkatram, kas to vēlas. Varbūt tieši pateicoties atbilstošai datorpelei, arī tam, kurš uz mūžu pie gultas piekalts, pavērsies iespēja ceļot kopā ar Latvijas stārķiem pāri kontinentiem, redzēt saulainu rītu Eifeļa torņa pakājē un dalīties sajūsmā par Latvijas izlases uzvaru ar tūkstošiem hokeja fanu, kā to ik dienas tik pašsaprotami dara pārējā Latvijas sabiedrība,» piebilst P. Jurjāns.