Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Patriotismu aizstāj ar skaidrojumiem par homoseksuālismu

Kamēr izglītības un zinātnes ministrs Rolands Broks (ZZS) skaidrojas ar Saeimas deputātiem, kāpēc ministrija pieļāvusi homoseksualitātes popularizēšanu 9. klases sociālo zinību mācību grāmatā, Neatkarīgā atklāja, ka veikalos pieejamas divas dažādas mācību grāmatas ar vienādu nosaukumu Sociālās zinības 9. klasei.

Abas grāmatas Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) apstiprinājusi kā mācību līdzekli. Lai arī nosaukumi ir vienādi, grāmatu saturs būtiski atšķiras. Vienā tiek popularizētas liberāļu vērtības – patēriņa sabiedrība, globalizācija, pilsoniskā sabiedrība, homoseksuālisms; turpretī otrā mācību grāmatā likts uzsvars uz konservatīvām vērtībām – patriotismu, tēvzemes mīlestību, valstiskumu un tiesiskumu.

Homoseksualitāti aprakstošo mācību līdzekli laidusi klajā izdevniecība Zvaigzne ABC, un tā autori ir Sorosa fonds – Latvija ilggadējs valdes loceklis un programmas Pārmaiņas izglītībā direktors, šobrīd fonda valdes priekšsēdētājs Guntars Catlaks un izdevniecības pārstāve, daudzu pedagoģisku grāmatu autore Gita Andersone.

Savukārt otru mācību grāmatu laidusi klajā izdevniecība Raka. Tās autori ir juridisko zinātņu doktore, Latvijas Universitātes profesore, policijas ģenerāle Ārija Meikališa, izdevniecības direktors Romāns Alhimionoks, Valsts izglītības satura centra speciāliste Sandra Falka, Āgenskalna ģimnāzijas pasniedzējs Edmunds Kuprišs, Raka redaktors vēsturnieks Vilnis Purēns, Rīgas 6. vidusskolas pedagoģe Gunita Romanovska, Vidzemes augstskolas lektors Mihails Siņicins, Labklājības ministrijas vecākā referente Anita Ūdre.

Vizuāli G. Andersones un G. Catlaka grāmata acij šķiet tīkama – krāsainām fotogrāfijām, shēmām, ielauzumiem un karikatūrām pārbagāta.

Saturiskā ziņā grāmata ir ļoti apjomīga – sākot ar labklājības, dzīves kvalitātes, sociālās palīdzības tēmām un pabalstu saņemšanas iespēju iztirzājumu, beidzot ar tādām tēmām kā laulību šķiršana, prezervatīvu lietošana un to iegāde, brīvais sekss, aborti, ģimeņu veidi, bērnu seksuālā izmantošana, tiesību vienlīdzība, mediji un īpašnieku ietekme uz mediju saturu, cilvēku spēja ietekmēt politiku, klonēšana, eitanāzija u.c.

Mācību grāmata aizsākas ar norādi, ka «cilvēks ir sociāla būtne, kas nevar attīstīties un pilnveidoties ārpus sabiedrības. Katrs sabiedrības loceklis vēlas dzīvot labāk un pilnvērtīgāk».

Sadaļa par homoseksuālismu cita starpā sākas ar norādi: «Pašlaik homoseksuālisms ir akceptēts vairākumā Eiropas valstu, arī Latvijā.» Grāmatas pielikumā publicēti fragmenti no Lesbiešu, geju, biseksuāļu, transpersonu un viņu draugu apvienības Mozaīka dibinātājas un bijušās valdes locekles, organizācijas Delna biedrenes, psiholoģes Jolantas Cihanovičas atbildēm uz jautājumiem par homoseksualitāti. Kā zināms, tieši J. Cihanovičas skaidrojumi radīja skandālu par šo grāmatu. Skolēniem tiek uzsvērts, ka «ārsti uzskata homoseksualitāti par normālu seksualitātes aspektu». Savukārt, runājot par laulībām, 9. klases audzēkņiem tiek uzsvērts, ka «mūsdienās pastāv seksuālā brīvība, tādēļ daudzi cilvēki veido savu kopdzīvi un seksuālās attiecības, oficiāli nestājoties laulībā, t.i., viņi dzīvo civillaulībā jeb konsensuālajā laulībā».

Konservatīvo autoru mācību grāmata turpretim sākas ar izklāstu, kas ir nācija, ko nozīmē pilsonība un kas ir patriotisms.

«Visu valstu pamatā ir nācija. Tā sauc visu ar kādu valsti saistītu cilvēku kopumu. Nāciju parasti veido ne tikai valsts robežas, bet arī kopīga valoda, tradīcijas, simboli,» teikts šajā mācību grāmatā. Skolēniem tiek mācīts: «Patriotisms liek cilvēkam saprast, ka viņa godīgais darbs ceļ ne tikai viņu pašu, bet ir arī mazs ķieģelītis lielā ēkā, kuru veido visi dzimtās zemes iedzīvotāji.» Citējot Jāni Jaunsudrabiņu, grāmatas autori pusaudžiem atgādina, ka latvietis bez savas Dzimtenes visā plašajā pasaulē nav nekas: «Latvi, lai kurā zemes daļā tu nonāksi, – piemini Latviju. (..) Latvija lai tavās domās un iedomās ir tāla, brīnišķīga sala pasaules jūrā, uz kuru vienmēr jāstāv vērstam tavas dzīves laivas priekšgalam. (..) Piemini Latviju, latvi, ik stundas, ik brīdi (..) bet jo sevišķi tad, kad tev labi klājas. Dzīvo kur dzīvodams, bet nesaki nekad – te esmu mājās, te esmu atradis jaunu Dzimteni. Turi Latviju dziļi ieslēgtu savā sirdī, turi to kā lielāko dārgumu, ko nedrīkst pazaudēt. Jo, zaudējis Latviju, tu zudīsi pats.»

Mācību grāmatā izklāstītas arī tādas tēmas kā valsts, Valsts prezidents, valsts pārvalde un pašpārvalde. Liela uzmanība pievērsta dažādu tiesību jomu skaidrošanai, arī nodokļiem un nodokļu politikai.

Grāmatu veikalā Neatkarīgā pārdevējai lūdza skandalozo mācību grāmatu, kurā aprakstīta homoseksualitāte. Pārdevēja atbildēja, ka par tādu neko neesot dzirdējusi. Tikai pēc tam, kad tika nosaukts autora G. Catlaka vārds, pārdevēja no plauktiem izcēla divas grāmatas – jau pieminēto G. Andersones un G. Catlaka Sociālās zinības 9. klasei un G. Catlaka sarakstīto Civilzinības 9. klasei. Viņa norādīja, ka abas grāmatas «nav ejošas». Tas nozīmē, ka konkrētajā grāmatu veikalā tās tiek ļoti reti pirktas. Pēc viņas teiktā, skolēni pamatā pērkot grāmatu, ko sarakstījis autoru kolektīvs R. Alhimionoka vadībā. To, ka pēdējā laikā G. Catlaka Civilzinības 9. klasei nav cieņā, liecināja arī grāmatas nocenojums. Sākotnēji tās cena bijusi 6,27 lati. Šobrīd to var iegādāties par 0,51 latu. Arī šajā mācību grāmatā ir aprakstīts homoseksuālisms, pat nedaudz plašāk nekā iepriekš pieminētajā.