Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā \ Kriminālziņas

Velosipēdu zādzību sezona sākusies; zog pat bērnudārzos

© f64

Velosipēds kā pārvietošanās līdzeklis ceļu satiksmē sastopams arvien biežāk. Taču vasara ir ne tikai riteņbraucēju sezona, bet arī svešu mantas tīkotāju ražīgākais darba laiks. No gada sākuma līdz maijam nozagti 369 velosipēdi, informē Valsts policijas (VP) Rīgas reģiona pārvaldes preses sekretārs Toms Sadovskis.

Pirmajās divās jūnija nedēļās Rīgas reģionā nozagti 113 velosipēdi, no kuriem 53 aizvesti brīvi piekļūstot, 35 no telpām un 25 pārkniebjot trosīti, informē T. Sadovskis. Astoņi velosipēdi nozagti bērnu dārza teritorijā. Dažos mēnešos zādzību skaits samazinājies, salīdzot ar 2010. gadu. Policija turpina cīņu ar velozādzībām gan izzinot, kā notiek noziegumi, gan izliekot ēsmas zagļu ķeršanai. VP Rīgas reģiona pārvaldes preses un sabiedrisko attiecību sektora vadītāja Sigita Pildava pauž sašutumu par cilvēku bezatbildību, atstājot divriteņus nepieslēgtus. „Tā ir pieprasīta prece, tāpēc zaglis ir gatavs rāpties pat uz trešā stāva balkona. Pieslēgts velosipēds aizkavēs zādzību un iespējams to novērsīs,” skaidro S. Pildava. Ja esiet zādzības upuris vai redziet ko aizdomīgu, nekavējoties vērsieties policijā vai zvaniet 112. Arī gadījumos, kad divritenim zināmas tikai vizuālas pazīmes to var atgūt, ja laicīgi informēsiet policiju, norāda S. Pildava.

Velosipēdus iespējams reģistrēt vairākās mājas lapās, atsevišķās tirdzniecības vietās, kā arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) nodaļās vai elektroniski. Tādejādi zaglis padomās pirms zagt, jo par reģistrētu velosipēdu var saņemt uzlīmi, kā arī atvieglos meklēšanu, ja nelaime tomēr notiks. Līdz jūnija beigām CSDD pakalpojums ir bez maksas un līdz šim reģistrēti 8003 velosipēdi, informē CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa. Visvairāk šo transportlīdzekļu reģistrēts maija pēdējās dienās, 31. maijā reģistrējot 867. Lai to izdarītu nepieciešams iesniegums un informācija par velosipēdu – marka, modelis un rāmja numurs, bez kā reģistrācija nav iespējama. I. Bērziņa atzīst, ka ir domāts par vienotas sistēmas izveidi, apvienojot esošos velosipēdu reģistrus, taču kad tas varētu notikt vēl nav zināms.

Par velosipēda zādzību dažkārt vaina jāuzņemas īpašniekiem, kuri ir nevērīgi, saslēdzot tos ar „simboliskām slēdzenēm” vai vispār bez tām, stāsta portāla www.veloriga.lv veidotājs Romāns Meļņiks. Sniedzot padomus, kā rūpēties par sava divriteņa drošību, viņš iesaka pārdomāt tā novietni. Atstājot divriteni īslaicīgi un jo īpaši naktīs cilvēki bieži izmanto kāpņu telpas, šķūnīšus un balkonus, uzskatot tos par drošu vietu vai nepieslēdzot vispār. Ieteicamāk savu transportlīdzekli novietot pārredzamā vietā, kur uzturas cilvēki, nevis iestumt klusā vārtrūmē, kur zaglis var netraucēti darboties. Daudzi no velostatīviem, kas izvietoti Rīgā, īpaši lielveikalu tuvumā, ir nedroši. R. Meļņiks norāda, ka vislabāk ir pieslēgt velosipēda rāmi un vienu vai abus ratus. Pieslēdzot tikai priekšējo vai aizmugurējo ratu, bez rāmja, zaglim to būs itin viegli nomontēt. Svarīgs ir drošs divriteņa saslēgs, nevis tāds, ko viegli noņemt vai pārkniebt, skaidro R. Meļņiks. Ieteicams izvēlēties slēdzeni, kas sastāda desmito daļu no velosipēda vērtības. "Tas var šķist daudz un cilvēki cenšas ietaupīt, aizbildinoties, ka velosipēds nav tik vērtīgs, lai iegādātos dārgu slēdzeni. Taču labāk ir ieguldīt vairāk naudas sākumā, nekā pēc tam tērēt, lai iegādātos jaunu nozagtā vietā," stāsta R. Meļņiks.