Otrdiena, 23.aprīlis

redeem Georgs, Jurģis, Juris

arrow_right_alt Pasaulē

Jauns pavediens pazudušās lidmašīnas noslēpuma risināšanā

Ļoti ticams, ka Reinjonas salas piekrastē uziets pazudušās Malaizijas lidmašīnas fragments © STRINGER/FRANCE, REUTERS

Ļoti iespējams, ka Indijas okeāna Reinjonas salas piekrastē uzietā lidmašīnas spārna atlūza patiešām ir daļa no pagājušā gada martā noslēpumaini pazudušās lidsabiedrības Malaysia Airlines lainera Boeing 777, kas ar 239 cilvēkiem burtiski izgaisa lidojuma laikā no Kualalumpuras uz Pekinu. Taču tas nebūt nenozīmē, ka lidmašīna nogāzusies kaut kur salas tuvumā, un nav pārliecības, ka atrastā atlūza palīdzēs noskaidrot tās avārijas iemeslus un vietu.

Reuters atgādina, ka aptuveni divus metrus garā lidmašīnas atlūza šonedēļ uzieta Francijai piederošajā Reinjonas salā, kas atrodas aptuveni 600 kilometru uz austrumiem no Madagaskaras un vairāk nekā 3500 kilometrus no Andāmanu jūras – beidzamās vietas, kur radari 2014. gada 8. martā fiksējuši reisu MH370. Turpat netālu pludmalē uziets arī kāds čemodāns jeb, pareizāk sakot, viss, kas no tā bija palicis pāri pēc acīm redzami ilgas atrašanās okeāna ūdenī.

Lidmašīnas atlūza nosūtīta ekspertīzei uz Francijas pilsētā Tulūzā esošo civilās aviācijas katastrofu izmeklēšanas organizācijas BEA laboratoriju, un atbilde no tās gaidāma jau tuvākajās dienās. Taču starptautisko ziņu aģentūru un lielāko televīzijas kompāniju aptaujātie aviācijas eksperti, kuri redzējuši internetā publiskotos atlūzas attēlus, visi kā viens apgalvo – tā ir daļa no Boeing 777 spārna. Un, ja tā, tad iespējamība, ka atrasta tieši MH370 reisa lidmašīnas atlūza, ievērojami palielinās. Proti, Christian Science Monitor atgādina, ka šī tipa lidmašīnas pasaules aviokompānijas izmanto tikai kopš 1995. gada. Šajos 20 gados notikušas četras lidaparātu avārijas (ieskaitot Malaizijas lidsabiedrības reisu), taču pārējās trīs notikušas virs sauszemes, turklāt ziemeļu puslodē. «Neviens cits Boeing 777 nav pazudis – ne šajā reģionā, ne citur pasaulē,» uzsvēris amerikāņu aviācijas drošības konsultants Gregs Feits, kurš savulaik strādājis ASV Nacionālajā transporta drošības valdē (NTSB). Līdz ar to – ja nu kāds nav mēģinājis muļķīgi pajokot, safabricējot ziņas par atradumu (šādu versiju mūsdienās arī pilnībā nav iespējams izslēgt), domājams, ka pirmās MH370 atlūzas ir atrastas. Ar šādiem paziņojumiem vakar uzstājušās arī Malaizijas amatpersonas, paziņojot, ka divas delegācijas, kurās ir gan Malaysia Airlines, gan valdības pārstāvji, jau devušās uz Tulūzu un Reinjonu.

Tomēr pat tad, ja tiks apstiprināts, ka šī ir tieši reisa MH370 lidmašīnas atlūza, tas īpaši nepietuvinās izmeklētājus šā lainera pazušanas noslēpuma atrisināšanai. «Tas tikai apstiprinās to, ka lidmašīna atrodas okeāna dzelmē, kliedēs sazvērestības teorijas par to, ka laineri ar visiem pasažieriem sagrābuši noslēpumaini teroristi, kuri to kaut kur noslēpuši un gatavojas izmantot tikai sev zināmiem mērķiem,» intervijā AP sacījis aviācijas drošības eksperts Džons Golja. Viņš piebildis – iespēja, ka uz lidmašīnas spārna fragmenta varētu būt kādas pēdas, kas liecinātu par katastrofas raksturu, ir ļoti, ļoti niecīga. Ja atlūzu identitāte tiks apstiprināta, pie darba ķersies okeanogrāfi, matemātiķi un citu nozaru speciālisti, kuri mēģinās aplēst, kur būtu bijis jānotiek katastrofai, lai pēc 18 mēnešiem atlūzas atdreifētu tieši līdz Reinjonas piekrastei. Taču šis uzdevums ir gana sarežģīts un iegūtie rezultāti, domājams, būs tikai ļoti aptuveni.