Sestdiena, 27.aprīlis

redeem Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle

arrow_right_alt Izklaide \ Kino

Kannu kinofestivālā triumfē francūži

Savai Kannu kinofestivāla balvu kolekcijai režisors Žaks Odijārs nu varēs pievienot visaugstāko. Odijārs, kura darbi 20 gadu laikā vairākas reizes nominēti Zelta palmas zaram, līdz šim saņēmis žūrijas speciālbalvu un kā labākais scenārists, bet šogad viņš ticis pie galvenās trofejas © Scanpix

Ar Francijas kinematogrāfistu uzvaru noslēdzies 68. Kannu kinofestivāls – galvenā balva Zelta palmas zars tika piešķirts Žaka Odijāra filmai Dheepan.

Filma Dheepan vēsta par kādu šrilankieti, arī Šrilankas opozicionāru kustības Tamilu tīģeri dalībnieku, kurš no savas dzimtenes pārceļas uz dzīvi Francijā un nokļūst sociāli nelabvēlīgā Parīzes piepilsētā. Lai gan festivāla norises laikā mediji, jo īpaši britu un amerikāņu, prognozēja, ka šogad Zelta palmas zaru iegūs amerikāņi – režisora Toda Heinsa lesbiešu drāma Carol ar Keitu Blanšetu un Rūniju Maru galvenajās lomās, šī gada žūrijas darba vadītāji itālieši aizstāvēja savu brendu – filmu Mia Madre, kurā atspoguļotas režisora Nanni Moreti personīgās un profesionālās krīzes, amerikāņu režisori brāļi Džoels un Ītans Koeni lēma pretēji prognozēm. Žūrijā vēl strādāja amerikāņu aktieris Džeiks Džilenhols, britu aktrise Sjenna Millere un franču kino dīva Sofija Marso, kā arī meksikāņu režisors Giljermo del Toro.

Pēc nozīmīguma nākamo balvu – Grand Prix – saņēma ungāru drāma par holokaustu – režisora Lāslo Nemeša filma Son of Saul, ko kritiķi festivāla laikā minēja kā vienu no pretendentēm uz galveno balvu. Žūrijas speciālbalva tikusi grieķu režisora Jorgosa Lantimosa filmai The Lobster, kas vēsta par vientuļiem cilvēkiem, kuriem būs jāpārvēršas par dzīvniekiem, ja nespēs atrast sev pāri, bet balvu kā labākais režisors saņēmis Hou Hsiao Hsiens (Taivāna) par filmu The Assassin. Lai gan kritiķu prognozes vēstīja, ka labākās aktrises kategorijā triumfēs Keita Blanšeta, realitātē pie Kannu trofejas tika viņas filmas partnere Rūnija Mara (Carol) un arī Emanuela Berkota (Mon Roi), bet par labāko aktieri atzīts Vensāns Lindons par lomu filmā The Measure of Man. Kritiķi diezgan nešpetni izteikušies par amerikāņu režisora Gasa van Santa filmu Sea of Trees, kurā depresīvu amerikāni, kas dodas uz Japānas mežiem, kur bieži tiek izdarītas pašnāvības, atveido oskarotais aktieris Metjū Makonahijs. Kopumā konkursa programmā bija iekļautas 19 filmas.

Šī gada festivālu, kas šo bija pasludinājis par «sieviešu gadu», varēs ierakstīt vēsturē ar vēl dažiem notikumiem. Kannu kinofestivāls, kas bieži ticis kritizēts par sieviešu diskrimināciju – nepietiekamu sieviešu pārstāvniecību kinoindustrijā, šoreiz tika atklāts ar franču režisores Emanuelas Berko filmu La Tete Haute (Ar augstu paceltu galvu), un tā bija tikai otrā reize festivāla vēsturē, jo pirms tam šis festivāls ar režisores sievietes darbu tika atklāts pirms gandrīz 30 gadiem – 1987. gadā. Tajā šogad iedibināto speciālbalvu Women in Motion pasniedza 77 gadus vecajai amerikāņu aktrisei Džeinai Fondai, arī Olīvijai de Hevilendai un producentei Meganai Elisonei. Šogad savu debijas filmu režijā izrādīja amerikāņu aktrise Natālija Portmane – par dzimto Izraēlu filmā A Tale of Love and Darkness. Un šogad sociālajās vietnēs sašutumu raisīja vairākas ziņas, ka Kannu kinofestivāla rīkotāji filmu seansos neesot ielaiduši sievietes, kas valkājušas apavus ar zemiem papēžiem, to vidū – kādu sievieti ar daļēji amputētu kāju. Par franču izvirzītajiem ģērbšanās noteikumiem festivāla apmeklētājiem izteicās ne tikai sociālajās vietnēs, bet pat medijos, savukārt festivāla pārstāvji atgādināja, ka «gadu gaitā noteikumi nav mainījušies – uz filmu seansiem jāierodas smokingos un svinīgās kleitās. Nekas nav teikts ne par sieviešu, ne arī vīriešu apavu papēžu augstumu», vēsta BBC.