Ceturtdiena, 2.maijs

redeem Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds

arrow_right_alt Latvijā

Iedzīvotāji prasa taisnīgāku ceļa nodokļa iekasēšanas kārtību

© F64

Saeimā šogad iesniegtas divas iniciatīvas, kurās iedzīvotāji ar vietnes manabalss.lv atbalstu pauž vēlmi mainīt pastāvošo transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību, proti, iekasēt to nevis pēc automašīnas parametriem, bet pēc lietošanas intensitātes, turklāt nodoklī ieņemto naudu novirzīt ceļu remontam un būvei, nevis budžeta lāpīšanai

Par iniciatīvu Par ceļiem bez bedrēm vietnē manabalss.lv parakstījās 11 230 iedzīvotāju, un tā tika iesniegta Saeimā. Deputāti uzdeva Ministru kabinetam līdz šā gada 1. septembrim iesniegt Saeimai informatīvu ziņojumu par iespējām izdarīt grozījumus normatīvajos aktos, lai īstenotu principus, ka ceļu lietotāju maksātie nodokļi un nodevas tiek izlietoti ceļu un tiltu remontiem un to uzturēšanai labā tehniskajā stāvoklī, kā arī lai nodokļu maksājumu apmērs ceļu lietotājam atbilstu ceļa lietošanas intensitātei. Šobrīd termiņš pagarināts līdz 1. decembrim.

Savukārt iniciatīva Atcelt pastāvošo ceļa nodokļa iekasēšanas modeli, ieviest pēc Igaunijas parauga ieguva 22 850 parakstus - lielāko līdz šim vietnē manabalss.lv savākto balsu skaitu. Saeimas Prezidijs iedzīvotāju iniciatīvu par ceļa nodokļa iekasēšanas modeļa maiņu nodevis skatīšanai Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijai. Iniciatīvā aicināts atcelt pašreizējo ceļa nodokļa iekasēšanas modeli autotransportam, nosakot tā maksu pēc degvielas patēriņa saskaņā ar Igaunijas vai Lietuvas paraugu. Pēc iniciatīvas autora Voldemāra Mellupa skaidrotā, Igaunijā un Lietuvā ceļa nodokli iekasē par katru nopirkto un patērēto degvielas litru, bet Latvijā to iekasē nesamērīgi lielā apmērā, neiedziļinoties, vai ar mašīnu pēc nodokļa apmaksas brauc vai tā visu gadu stāv. Turklāt degviela Igaunijā esot lētāka nekā Latvijā, lai arī tajā jau ieskaitīts ceļa nodoklis. Piemēram, ceļa nodoklis Latvijā ir 80 eiro, bet Igaunijā pieliek vienu centu pie litra, tad Latvijas piemērā automašīnai ar astoņu litru patēriņu gadā jāveic 100 000 kilometru noskrējiens, lai nobrauktu 80 eiro. Tas lielākajai daļai privātā autotransporta īpašnieku ir fiziski nereāli. Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem, vidējais privātā autotransporta noskrējiens esot 10 000 līdz 20 000 kilometru gadā.

Neraugoties uz daudzu iedzīvotāju vēlmi kardināli mainīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību, Saeimā šobrīd tiek virzīts likumprojekts, kas arī nākotnē paredz nodokli iekasēt pēc automašīnas parametriem, piemēram, automašīnām, kas ir jaunākas par 2009. gadu, nodokli plānots iekasēt pēc CO2 izmešu daudzuma.