Pirmdiena, 29.aprīlis

redeem Laine, Raimonds, Vilnis

arrow_right_alt Pasaulē

Astronomi atklāj dīvainu jauna veida zvaigzni, noslēpušos mūsu galaktikas centrā

© Pixabay.com

Pēc desmit gadus ilgušiem nakts debesu vērojumiem ir atklāts jauns, noslēpumains zvaigžņu veids, ko astronomi dēvē par "vecajiem smēķētājiem" jeb “old smokers”, raksta cnn.com.

Šie iepriekš apslēptie zvaigžņu objekti ir novecojošas, milzīgas zvaigznes, kas atrodas netālu no Piena Ceļa galaktikas sirds. Zvaigznes ir neaktīvas gadu desmitiem un izgaist, līdz tās ir gandrīz neredzamas, pirms izplūst dūmu un putekļu mākoņos, un astronomi domā, ka tām varētu būt liela loma tajā, kā elementi izplatās Visumā.

Karaliskās Astronomijas biedrības ikmēneša paziņojumā ir publicēti četri pētījumi, kuros sīki aprakstīti veiktie novērojumi.

Astronomi pirmo reizi novēroja “old smoker” zvaigznes apsekojuma laikā, kur tika novērots gandrīz miljards zvaigžņu infrasarkanajā gaismā, kas cilvēka acij ir neredzama. Novērojumi tika veikti ar infrasarkanā apsekojuma teleskopu, kas atrodas Čīles Andos, “Cerro Paranal” observatorijā.

Komandas sākotnējais mērķis bija meklēt jaunas zvaigznes, kuras ir grūti atrast, jo tās ir aizēnotas ar putekļiem un gāzēm no Piena ceļa. Taču infrasarkanā gaisma var izurbties cauri galaktikas augstajai putekļu koncentrācijai, lai pamanītu paslēptus objektus.

Lai gan divas trešdaļas zvaigžņu bija viegli klasificēt, pārējās bija grūtāk, tāpēc komanda izmantoja Eiropas Dienvidu observatorijas teleskopu, lai pētītu atsevišķas zvaigznes, sacīja pētījuma autori.

Astronomi novēroja simtiem miljonu zvaigžņu un izsekoja 222, redzot, ka tās piedzīvo ievērojamas spilgtuma izmaiņas.

"Mūsu galvenais mērķis bija atrast maz pētītas jaundzimušās zvaigznes, ko sauc arī par protozvaigznēm, kamēr tās piedzīvo lielu uzliesmojumu, kas var ilgt mēnešus, gadus vai pat gadu desmitus," sacīts paziņojumā.

Novērojot zvaigznes netālu no galaktikas centra, komanda identificēja 21 sarkano zvaigzni, kas piedzīvoja neparastas spilgtuma izmaiņas, samulsinot astronomus.

"Mēs nebijām pārliecināti, vai šīs zvaigznes ir protozvaigznes, kas sākušas izvirdumu, vai arī tās bija vecākas milzu zvaigznes, kas izmet vielu vēlīnās savas dzīves stadijās,” sacīja pētnieki.

Komanda koncentrējās uz septiņām zvaigznēm un salīdzināja jaunos savāktos datus ar datiem no iepriekšējiem apsekojumiem, lai noteiktu, ka zvaigžņu objekti ir jauna veida sarkanās milzu zvaigznes.

Sarkanie milži veidojas, kad zvaigznes sāk mirt. Pēc aptuveni 5 vai 6 miljardiem gadu arī mūsu saule kļūs par sarkanu gigantu, kas uzpūtīsies un izpletīsies, izdalot materiāla slāņus un, iespējams, iztvaikos, lai gan, saskaņā ar NASA datiem, Zemes liktenis joprojām nav skaidrs.

"Šīs vecākās zvaigznes uzvedas nemanāmi gadiem vai gadu desmitiem un pēc tam pilnīgi negaidītā veidā izpūš dūmu mākoņus," sacīja Čīles universitātes Fizikas katedras profesors. "Tās jau vairākus gadus izskatās ļoti blāvas un sarkanas, tiktāl, ka dažreiz mēs tās nemaz nevaram redzēt."

Zvaigznes lielākoties tika atrastas Piena ceļa visdziļākajā kodoldiskā, kur zvaigznes ir vairāk koncentrētas smagajos elementos. Izpratne par to, kā “vecie smēķētāji” izlaiž elementus kosmosā, varētu mainīt astronomu domāšanu par to, kā šādi elementi tiek izplatīti Visumā.

Astronomi joprojām cenšas izprast procesu, kas notiek aiz zvaigžņu blīvo dūmu izdalīšanas un to, kas notiek pēc tam.